twitter
rss



Itu la pertanyaan yang kerap kali ditanya pd saya bila diaorg tahu yg saya tgh sambung belajar lagi.

Mencabar in bracket susah. Actually, org lain yg selalu tnya mesti guna perkataan susah instead of mencabar. Perkataan susah tu nampak negative sngt, tp bila tukar kpd mencabar, baru nampak positive sikit. Dan, saya selagi boleh tak nak katakan benda tu susah. Ianya tak susah pun, cuma memerlukan kesabaran yg tinggi dan semangat yang kuat utk melaksanakan tanggungjwb yg diamanahkan oleh ALLAH.

Kalau ada sesiapa kata tk mencabar, nampak sngt membohongnya kan? The truth is memangla mencabar. Nak-nak lagi bila ank masih baby lagi, baru 4 bulan 3 mnggu, masih menyusu badan 'agak sepenuhnya'( tak dpt nk kata sepenuhnya sbb dah dua kali bagi formula milk masa kat Taska =( ) dan masih dijaga sendiri; hantar taska baru 2 kali. Huhu. Sudah bersuami, mestilah kena layan suami, makan, minum, pakaian etc. Tapi kalau belum kahwin pulak, cabarannya tentulah berbezakan? Yang tu saya dah rasa masa undergrad dan buat masters. Tak byk benda nak fikirkn or risaukan,can totally concentrate on study!
B A H A G I A? Tentulah tapi seriously, takkan rasa sebahagia bila dah kahwin dan punya anak! Rasa bahagia skrg lebih bermakna sebab kita boleh sharing cabaran even sweeter, the victory with suami/isteri dan anak-anak selain drpd parents kita!

Motivasi saya telah kembali semula! Alhamdulillah...Tp saya sedar dan amat mengenali diri saya berkenaan hal2 motivasi diri ni. Hubungan motivasi dan saya ibarat roller-coaster! Cuma satu saya pinta dr Ilahi; "tetapkanlah hati ini untuk terus beruasaha dan berkatilah setiap apa yg saya lakukan". Amiiiin. Buat sahabat2 lain (Eno, En Affandi, Liza, Wani, Anas, Syarfa, Suriana, Omar, Hairol Jabbar) yg turut sama berjuang di landasan PhD ni dan yg akn menyusul tidak lama lg (Fizah Mahri, Izza, Nini, Yati, Ansar, Shirley, K.Fizah, Vicki dan lain2 lagi), semoga kita semua dikuatkan semangat dan iltizam utk menyudahkan pengajian dgn seribu satu kejayaan!!! Amiiiiiin! NB:Sungguhpun seperti roller-coaster, saya akan cuba hadapi dengan senyuman!=)


 


 


Picture source: Internet and own's collection

0 comments: