twitter
rss

Semalam mencatat sejarah peribadi aku. Buat pertama kalinya aku berpisah dgn permata jantung aku, Muhammad Fahim Amzar setelah hidup bersama selama 4 bulan 1 hari! huhu. Ikutkan hati, nak je kelek fahim ke mana aku pergi tapi maafkan umi sayang, umi ada tnggungjwb lain yg perlu digalasi. Walaumcmnapun, Fahim dan abi Fahim tetap menjadi priority dlm hidup umi!(^_^). Terfikir gak aku mcmnala ibu-ibu lain yg dah masuk bekerja sebaik shj cuti bersalin 2 bulan tu tamat! Tabahnya mereka semua tu!

Org ckp, ank lelaki ni kuat menyusu. Aku x pasti sejauh mana 'kuatnya' Fahim menyusu sampailah semalam, owner taska tu beritahu"Nida, pam susu byk sikit yee. Fahim ni kuat sangat menyusu!" Huhu. Buat pertama kalinya jgk, Fahim minum formula milk. Aku n hubby mmg da standby setin Enfalac takut2 Fahim demand lebih. Minta maafla anak umi syg, hasrat nak buat exclusive breastfeed tidak kesampaian di sbbkan susu bdn umi ni berkurangan lately. 5 botol susu perah:2 botol susu formula utk tempoh 11jam, total dlm 35 oz. Kuat jgk anak aku ni menyusu rupanya....tu belum kira dia balik rumah aku bagi direct feeding and nursing him till late!

Paling menggembirakan hati bila dengar owner taska tu puji Fahim. Alhamdulillah. Lega sangat dengar. Fahim dengar cakap aku rupanya. Walaupun dia baby lagi, tapi naluri ibu yg suka menasihat anak, sudahpun aku praktikkan pd Fahim. Fahim; yg memahami; yg bijaksana. Sebagaimana maksud nama diberi,seperti itu jugalah yg umi harapkn dr mu wahai anakku! Mudah-mudahan Fahim berterusan baik di taska sana ya! Amiiiiiiiin!

Disebabkn stok susu yg semakin berkurangan, aku da google mcmna nk increase milk supply ni. Too many options tp maybe aku ambil yg paling mudah utk aku gunakan. Heard about Feenugreek's benefit, so maybe i'll consider to buy it! Fahim syg, umi akn berusaha ke arah exclusive BF yaaa! And need to add more protein in my diet plan. Actually, x diet pun sbb perut ni asyik lapar je. Org tua kata, menyusukan budak mmg kuat makan. Anyway, still kena jg badan supaya fit and sihat selalukan? Nk dptkn balik berat bdn dulu; which is 46kg(before pregnant), teramatlaa impossible! So, yg berat skrg ni la(51-54kg) kene maintain supaya x obes! Dulu punyala susah nk gain weight tp skrg, asal mkn byk jer, berat dr 51kg boleh terus mencanak naik 54kg dlm masa seminggu lebih! Mmg kena alert selalu!=p

So, today, Fahim stays with me, x hantar taska. Merayu kat hubby minta Fahim stay. Lagipun, daftar kat Fakulti esok, so harini lepak2 rumah sambil nk baca proposal Ph.D yg telah lama ditinggalkn; adalah dekat 5 bulan. Mak aiihh lamakan?! Ya Allah ya tuhanku, permudahkanlah urusan kehidupanku dan hari akhiratku! Semoga aku dapat memikul setiap tnggjwb yg diamanahkan dengan cemerlang! Amin amin Ya rabbal A'lamin...

0 comments: