twitter
rss

I read one of my friend's entry regarding this. I tried to find more info about it on the net and Alhamdulillah, I manage to find a few. So, I compiled the two that have the arabic versions. Hopefully this time entry will be beneficial to all readers. InsyaAllah...

Petikan dr: 1. My-Sahabat 2. Perjalanan Suci

Solat Sunat Dhuha adalah solat yang dikerjakan pada waktu matahari sedang naik. Sekurang-kurangnya bilangan rakaat di dalam solat sunat ini adalah sebanyak 2 rakaat, namun begitu ianya boleh juga di lakukan sebanyak 4,6,8 rakaat mengikut kemampuan individu. Mengenai waktu menunaikannya, solat sunat dhuha ini dilakukan ketika mana matahari sedangn naik setinggi 7 hasta (kira-kira pukul 8 hingga sampai masuk waktu Zuhur)


Niat Solat Dhuha




Di antara Doa yg buleh dibaca usai mengerjakan Solat Sunat Dhuha:-



Maksud Bacaan Doa:
Ya Allah, Bahawasanya waktu dhuha itu waktu dhuha mu, kecantikan adalah kecantikan mu, keindahan itu keindahan mu, kekuatan itu kekuatan mu, kekuasaan itu kekuasaan mu, perlindungan itu perlindunganmu. Ya Allah jika rezeki ku masih di langit, turunkanlah dan jika ianya di dalam bumi keluarkanlah, jika sukar permudahkanlah, jika haram sucikanlah, jika masih jauh dekatkanlah berkat waktu dhuha mu dan keagungan mu, keindahanmu, kekuatanmu dan kekuasaanmu, limpahkanlah kami segala yang telah engkau limpahkan kepada hamba-hamba mu yang soleh.

Hadis berkaitan pelaksanaan Solat Sunat Dhuha:-

Sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a :
Bermaksud: "Sesiapa yang mengerjakan Solat Dhuha, akan diampuni dosanya oleh Allah, sekalipun dosanya itu sebnyak buih dilautan."

Diriwayatkan dari Abu Zar, bahawasanya Rasulullah s.a.w bersabda: "Dua rakaat solat dhuha mencukupi sedekah untuk seluruh badan manusia"

N.B: Yg baik dijadikan amalan! Sharing is caring!(^_^)

1 comments:

  1. salam.
    kak nida, thanks for da info of solat sunat dhuha...

    sgt m'bantu. :)
    May Allah bless u.